- Door de uitbraak van het coronavirus vragen steeds meer bedrijven hun personeel om thuis te werken.
- Premier Rutte heeft Brabanders opgeroepen om zeker tot en met komende maandag niet naar kantoor te komen.
- Voor thuiswerken zijn er drie gouden regels: een goede werkhouding, een strakke werkdiscipline en effectieve communicatie.
Premier Mark Rutte deed maandag een oproep aan alle Brabanders om zeker tot komende maandag thuis te werken. Dat is een van de maatregelen van het kabinet om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen.
Ook in de rest van het land nemen bedrijven maatregelen, zoals ABN Amro. De bank laat vanaf woensdag de helft van zijn personeel vanuit huis werken.
Thuiswerken is een van de opties om de besmettelijke longziekte Covid-19 te remmen. Maar hoe zorg je ervoor dat je in je eigen huis effectief werkt? En hoe communiceer je met collega’s?
Uit alle ’tips and tricks’ die experts geven, kunnen we drie hoofdzaken destilleren: de drie gouden regels van het thuiswerken.
1. Zorg zelf voor een arbo-proof werkhouding
Bij flexibel zijn hoort ook zelf bepalen waar en hoe je werkt. Daarmee staat het thuiswerken in schril contrast tot het gereguleerde kantoorwerk. De werkplek die op kantoor tot in de kleinste puntjes is afgesteld op de arbowetgeving, verruil je thuis soms iets te snel voor een “relaxte” houding achter de laptop.
Werkgevers hebben minder zicht op hoe hun personeel er thuis bijzit. Daarom wordt de verplichting van de werknemer om thuis zelf voor een veilige werkplek te zorgen steeds belangrijker, zo heeft ook de Nederlandse overheid wel gezien. Het gaat dus steeds vaker om je eigen verantwoordelijkheid nemen. Zorg dat je weet wat er nodig is en hoe je zelf voor een goede werkplek zorgt. Je baas zal je daar meestal wel bij willen helpen.
Koop een goede bureaustoel, een bijpassend goed bureau en zorg voor de juiste hoogte van je scherm. Vooral aan dat laatste schort het nogal eens, want thuiswerken doe je vaak op de laptop. Met een los toetsenbord, muis en een laptopstandaard kom je al een heel eind.
2. Houd een strakke werkdiscipline
Goed zitten en op een professionele manier aan je werkhouding werken, helpt ook bij het houden van discipline. Het voordeel van thuiswerken lijkt misschien dat er geen collega's zijn om je af te leiden, maar thuis zijn er weer andere dingen waardoor je afgeleid kunt raken.
Een groot risico is dat je thuis nooit lekker in je werkritme komt, omdat je niet in een echte werkomgeving zit. Kleed je aan alsof je naar kantoor gaat, werk je normale uren en richt een werkplek in als kantoor. Dat zijn de meest voorkomende tips om ervoor te zorgen dat je productief blijft.
Als je thuis werkt, is de grootste valkuil dat je klusjes in huis gaat doen. Die zijn toch zo gedaan, is vaak de gedachte. Maar om gedisciplineerd te kunnen blijven werken, is het beter om thuiswerken en huishoudelijke beslommeringen gescheiden te houden. Wil je toch werken en het huishouden doen zonder in te boeten aan discipline? Plan dan pauzes in voor bijvoorbeeld het vullen van de wasmachine of droger.
3. Leer effectief communiceren
Onderdeel van je discipline is ook de communicatie met collega's. Ervoor zorgen dat je elkaar goed begrijpt, is de derde regel voor effectief thuiswerken. Er zijn talloze chat-apps, er is het intranet en je hebt natuurlijk e-mail. Maar zorg dat je ook weet hoe je daar gebruik van maakt en bedenk dat je collega misschien veelvuldig via een ander kanaal communiceert dan jij.
Let er daarnaast op dat werknemers van verschillende generaties anders met elkaar communiceren.
Als bedrijf of afdeling is het beter om te kiezen voor een technische oplossing die bij jullie manier van communiceren past. Het helpt als je werkgever zorgt dat de IT-afdeling op de hoogte is van de communicatiecultuur op afdelingen en zo zorgt voor de juiste technische tools.
Ook helpt het als de werkgever de communicatie zo inricht dat koplopers ervoor zorgen dat anderen kunnen meekomen in het online samenwerken. Dit voorkomt dat iemand mist wat er speelt en het wiel opnieuw uitvindt.
Lees meer:
- 10 trucs die extreem drukke mensen gebruiken om productief te blijven
- Zes tips voor de beste out-of-office-mail – en hoe je die instelt
- Heb je een luie collega? Zo ga je daarmee om zonder spanningen op de werkvloer te veroorzaken
- Hoe vaak werk jij aan dingen die je écht belangrijk vindt? Met deze tips ga je makkelijker aan de slag met je droomdoelen